De Amerikaanse advertentiesite Groupon heeft in het derde kwartaal, net als in de drie maanden daarvoor, een tegenvallende omzet geboekt. Wel wist het bedrijf zijn nettoverlies flink te verkleinen.

De Amerikaanse advertentiesite Groupon heeft in het derde kwartaal, net als in
de drie maanden daarvoor, een tegenvallende omzet geboekt, zo blijkt uit de
donderdag bekendgemaakte resultaten.

Groupon haalde een omzet van 568,6 miljoen dollar, een stijging van 32 procent
vergeleken met een jaar eerder.

Analisten rekenden echter op een hogere omnzet van 590 miljoen dollar. Het
nettoverlies bedroeg 3 miljoen dollar, terwijl dat een jaar eerder nog 54,2
miljoen dollar was.

Beursklap Groupon

De tegenvallende omzet resulteerde in de handel nabeurs op Wall Street in een
koersverlies van ruim 12 procent.

Groupon wist het verlies in de maanden juli, augustus en september weliswaar
te beperken tot krap 3 miljoen dollar, tegen een verlies van 54 miljoen
dollar in dezelfde periode een jaar eerder. Maar dat kon beleggers niet
vermurwen.

Het groeitempo van Groupon blijft ver achter bij de verwachtingen een jaar
geleden, toen het bedrijf de stap naar de beurs waagde. In november 2011
telden beleggers bij de beursintroductie 20 dollar neer voor aandelen
Groupon. Afgelopen donderdag zakte de koers naar 3,32 dollar.

Concurrentie kortingensites

Naast problemen met boekhoudkundige rapportages heeft Groupon ook last van
felle concurrentie op de markt voor kortingsaanbiedingen op internet.

In Noord-Amerika heeft het bedrijf zijn omzet weliswaar weten te verbeteren,
maar in Europa blijft het bedrijf achter bij de verwachtingen.

In een toelichting op de cijfers gaf financieel topman Jason Child toe dat het
bedrijf nog "een hoop werk" heeft te doen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl